Alleen op pad in de natuur: hike mee in podcast Grensverleggers van A.S.Adventure

Pieter Embrechts gaat op tocht met solohiker Anke Boone in de vierde aflevering van Grensverleggers

Grensverleggers is een podcast voor iedereen met zin voor avontuur. Pieter Embrechts trekt er iedere aflevering op uit en ontmoet gewone mensen die buitengewone dingen doen. In de vierde aflevering van Grensverleggers vergezelt hij solohiker Anke Boone tijdens een van haar maandelijkse tochten door de natuur. Wandelen doet ze het liefst alleen, maar eenzaam voelt ze zich nooit. Ontdek wat solohiken, een hobby die Anke ontdekte tijdens de pandemie, met mentaal welzijn heeft te maken.

Rust in stilstand én beweging, Anke Boone (36 jaar) zoekt en vindt het in beide. Zo geniet ze van de kalmte die meditatie haar brengt, maar komt ze ook tot rust tijdens het reizen, diepzeeduiken, paragliden en – sinds kort – solohiken. Volgens Anke heeft onrust onterecht een negatieve bijklank. Het zet je aan tot nieuwe dingen proberen en tot meer beweging, iets wat je mentaal en fysiek sterker maakt. ​

Doordeweeks werkt Anke vlijtig aan haar doctoraatsonderzoek over burn-outs aan de KU Leuven. Zeer boeiend, maar het stilzitten aan een bureau heeft ze zwaar onderschat. Een keer per maand trekt ze daarom alleen met haar tent de natuur in, om zich twee dagen te focussen op haar mentaal welzijn.

Pieter Embrechts aan het kampvuur met Anke Boone

Liever alleen

Voor dag en dauw, op een vroege zondagochtend in het midden van een vochtige weide op een bivakplek ritst Pieter Ankes eenpersoonstent open. Een brede glimlach komt hem tegemoet en vraagt of hij ook een kopje oploskoffie lust. Asociaal is Anke helemaal niet, maar toch wandelt ze het liefst alleen. Dat maakt alles net een tikkeltje avontuurlijker.

Bovendien ben je volledig weg van de wereld, zonder afleiding. Je wordt volledig een met de natuur, ook al is het maar voor een weekend. Tijdens die twee dagen laat je de ratrace achterwege en vertraag je. Je bent ook nooit écht alleen, want je ontmoet veel nieuwe mensen op je pad.

“Er is veel te weinig aandacht voor mentaal welzijn”, licht Anke Boone toe. "Ik heb echt onderschat hoe belangrijk nieuwe contacten zijn. Gewoon op de wilde boef mensen tegenkomen."

In balans blijven

Zinzoeker- en gever Anke was vroeger jobcoach voor mensen met een arbeidsbeperking en reisde de wereld rond voor ontwikkelingswerk. Anke beseft hoe goed ze het heeft, maar ook zij is vatbaar voor een burn-out. Aanrader: zoek naar een activiteit waarin je kan onthaasten en waarin niets ‘moet’. Dit geeft je energie en houdt je in balans. Connecteren met de natuur is hier ideaal voor.

“Ik ben niet perse een durver, maar wel impulsief. Je hoeft niet uitzonderlijk goed te zijn in iets om het toch te doen. Stippel zelf je route uit en draag je huisje op je rug. Tijdens een solohike zal je merken dat je niet veel nodig hebt om gelukkig te zijn”, aldus Anke.

Grensverleggers

Grensverleggers is een podcast van A.S.Adventure waarin acteur, singer-songwriter en avonturier in bijberoep Pieter Embrechts in gesprek gaat met gewone mensen die buitengewone dingen doen. Mensen die begrijpen dat avontuur geen activiteit is, maar een manier van in het leven staan. Een kwestie van grenzen verleggen en altijd nieuwe dingen willen ontdekken.

Praktisch

Beluister hier de podcast over de solohike van Anke Boone. Zet je luistertocht verder en abonneer je op de podcast Grensverleggers via Spotify, Apple of Google Podcasts. Zo mis je geen enkele aflevering!

Ontdek hier nog meer tips voor een avontuurlijk leven.

Greet Anthoni ​
PR manager ​