A.S.Adventure lanceert tweedehandscollectie voor kinderen: Second Life

Belgische retailer geeft outdoor kinderkleding een tweede leven

De Belgische retailer A.S.Adventure lanceert ‘Second Life’: een tweedehandscollectie waarbij outdoorjassen en fleeces voor kids een tweede leven krijgen. Stuks waar kinderen uitgegroeid zijn maar die wel nog in uitstekende staat verkeren? A.S.Adventure geeft de kleding een tweede kans. Meer dan 1000 Second Life stuks zijn vanaf vandaag beschikbaar in de winkels van Gent, Meise, Drogenbos, Schoten en Hognoul. Voor A.S.Adventure is de tweedehandscollectie een volgende logische stap in het duurzaam verhaal van de Belgische retailer waarbij ze al jaren de impact van hun producten proberen te verlagen en bijdragen aan een circulaire economie.

Consubeteren: duurzaam én praktisch

Tussen 4 oktober en 6 november lanceerde A.S.Adventure een oproep om kids outdoorjassen en fleeces binnen te brengen in ruil voor een tegoedbon. Kinderen groeien immers als kool, waardoor kleren snel te klein worden en zo te vroeg op de afvalberg belanden, terwijl ze nog in perfect goede staat zijn. De Belgische retailer draagt duurzaamheid hoog in het vaandel en wil deel zijn van de oplossing. Daarom lanceren ze hun Second Life collectie waarin ze de items een tweede leven geven.

"Als retailer nemen we mee onze verantwoordelijkheid in de strijd tegen textielafval. We willen elk kledingstuk een tweede of zelfs derde leven geven. Zo verschuift de impact in de positieve richting, iets wat we “consubeteren” noemen,” vertelt Claudia Verswyver, Sustainability Lead bij A.S.Adventure.

Tweede leven voor kids outdoorjassen en fleeces

A.S.Adventure verzamelde zo een prachtige eerste Second Life tweedehandscollectie waarbij outdoorjassen en fleeces voor kids een tweede leven krijgen. De collectie behelst maar liefst 1074 outdoorjassen en fleeces van kwalitatieve gecureerde merken (The North Face, Patagonia, Poivre Blanc, Picture, K-Way, Napapijri, Jack Wolfskin, Protest, Roxy, O’Neill, Brunotti, Quiksilver, Ayacucho, Color Kids, Sprayway en Icepeak). Het gaat om specifieke merken die A.S.Adventure ook in haar assortiment heeft. Daarnaast doet A.S.Adventure een strenge kwaliteitscheck om topkwaliteit te garanderen.

“We beginnen bewust klein, met een aanbod van enkel jassen en fleeces voor kinderen. We kiezen voor die producten omdat we sterk geloven dat ze lang kunnen meegaan, maar je kind er snel uitgroeit. De aankoop van een goede jas of fleece is vaak een investering, en dan is het fijn als je het na gebruik kan inruilen voor een tegoedbon - en er bovendien nog iemand anders mee pleziert. Doordat we klein beginnen, kunnen we experimenteren, leren, investeren, bijsturen en groeien. Dit is voor ons een duurzame manier om dit soort initiatieven op te zetten,” zegt Claudia Verswyver.

De Second Life collectie is vanaf vandaag beschikbaar in de winkels in Gent, Meise, Drogenbos, Schoten en Hognoul. Dit is een testfase om het project op een duurzame manier te lanceren. Er zullen ook regelmatig nieuwe inzamelmomenten georganiseerd worden om zo voortdurend een mooi, kwalitatief tweedehandsaanbod voor kinderen te kunnen presenteren.

Leuk detail: elk kledingstuk krijgt een textiellabel “for the new adventurer”. Hier kan je de naam van je kindje noteren. Het label biedt echter ook nog ruimte voor nog volgende avonturiers, want het is de bedoeling om de levensduur van deze stuks écht te verlengen.

“Het hergebruiken van kledingstukken maakt deel uit van onze filosofie. We verkopen kwalitatieve producten die bedoeld zijn om lang mee te gaan – en we doen er alles aan om de levenscyclus van een kledingstuk te verlengen. Want hoe langer het meegaat, hoe kleiner de impact op de planeet,” aldus Els Gaelens.

Duurzaamheid & circulariteit bij A.S.Adventure

A.S.Adventure hecht veel waarde aan duurzaamheid en circulariteit. De lancering van Second Life past perfect in de duurzaamheidsstrategie van de retailer. Al sinds jaar en dag verhuurt A.S.Adventure ski- en snowboardmateriaal. Later werd daar ook de verhuur van skikledij aan toegevoegd. Ook in de zomer verhuurt A.S.Adventure outdoormateriaal om mee te kamperen, bikepacken, suppen en andere avonturen te beleven. Daarnaast biedt A.S.Adventure met Care & Repair in-house schoenherstel en -onderhoud aan, alsook een wasatelier. Hierbij komt nu ook een tweedehandsaanbod met Second Life, een volgende logische stap in het duurzaam verhaal van A.S.Adventure.

“Bij A.S.Adventure willen we op verschillende manieren de impact van onze producten verlagen en bijdragen aan een circulaire economie. Zo zetten we met onze verhuurdienst al in op de deeleconomie, terwijl klanten via onze Care & Repair-services hun materiaal kunnen laten onderhouden of herstellen en zo de levensduur van hun product verlengen. Met een tweedehandsaanbod gaan we nog een stapje verder. Want tweedehands is beter voor het milieu én voor je portemonnee,” getuigt Claudia Verswyver.

Facts & figures Second Life

• Jassen & fleeces voor kids van 4 tot 16 jaar (maten 104 tem 176)
  • Opstartfase in 5 winkels: Gent, Meise, Drogenbos, Schoten en Hognoul
  • Kwalitatieve merken: The North Face, Patagonia, Poivre Blanc, Picture, K-Way, Napapijri, Jack Wolfskin, Protest, Roxy, O’Neill, Brunotti, Quiksilver, Ayacucho, Color Kids, Sprayway en Icepeak
  • Aantal stuks: 1074
  • Elke jas/fleece is een uniek item, elk winkelaanbod is uniek.
  • Tip: Second Life kan betaald worden met ecocheques

Meer beelden zijn hier beschikbaar.

Pers- en interviewaanvragen

Greet Anthoni – PR manager