‘Daily Dose of Nature’: experten leggen samen met A.S.Adventure op Wereldgezondheidsdag de vele gezondheidsvoordelen van een dagelijkse dosis natuur bloot

Een oproep aan alle Belgen om deze makkelijke én krachtige gewoonte op te nemen in hun dagelijkse routine en levensstijl

• Wetenschappelijk onderbouwd manifest geschreven door vijf gezondheids- en milieu-experten belicht de positieve effecten van een dagelijkse portie natuur.
  • Dagelijkse de natuur opzoeken ​ – of het nu een lange boswandeling is, of een ontspannen ommetje in een naburig park – verbetert algemeen welzijn.
  • Een ‘microdosis natuur’ kan al een positieve invloed hebben op mentale en fysieke gezondheid.

Op 7 april - Wereldgezondheidsdag – lanceert A.S.Adventure “Daily Dose of Nature”: een sensibiliseringscampagne die de positieve effecten van een dagelijkse portie natuur belicht. De campagne is geïnitieerd door A.S.Adventure en wordt onderschreven door verschillende onafhankelijke experten en verenigingen. Met een wetenschappelijk onderbouwd manifest willen ze de Belg informeren over de gezondheidsvoordelen van een dagelijkse dosis natuur en hen tegelijkertijd ook aansporen om dagelijks de natuur in te trekken. En dat door simpelweg vaker te wandelen. Een makkelijke én krachtige gewoonte die heel wat gezondheidsvoordelen oplevert, zowel op fysiek als op mentaal vlak.

De waarde van wandelen

De sensibiliseringscampagne “Daily Dose of Nature” gaat van start met een manifest geschreven door vijf gerenommeerde gezondheids- en milieu-experten. Het manifest werd ook ondertekend door verschillende relevante en prominente organisaties als Domus Medica, Natuurpunt, Te Gek!?, Go Forest en River Cleanup. Zowel de campagne als het manifest vragen aandacht voor de vele voordelen van de natuur. “Een dagelijkse dosis natuur - of het nu een lange boswandeling is, of een ontspannen ommetje in een naburig park - het is een makkelijke én krachtige manier om ons algemene welzijn te verbeteren”, vertelt Tania Noël, Doctoranda in de sociale- en omgevingspsychologie, ULiège, PsyNCog, in het manifest.

Het gaat dus om meer dan uitsluitend het goed gevoel dat we overhouden na het wandelen. Zo suggereert wetenschappelijk onderzoek steeds vaker dat eropuit trekken in de buitenlucht een gunstig effect heeft op onze mentale en fysieke gezondheid. Daarnaast brengt het heel wat sociale voordelen met zich mee. Kortom: het zorgt ervoor dat lichaam, geest en ziel tot rust kunnen komen en we ons verbonden voelen met elkaar. Om deze positieve effecten te bekomen hoef je ook niet urenlang het bos in te trekken. Onderzoek toont aan dat een kleine dagelijkse dosis of ‘microdosis natuur’ al een positieve invloed kan hebben op je welzijn.

Wetenschappelijk onderbouwd manifest sensibiliseert en inspireert

Met de campagne en het manifest wil A.S.Adventure de Belg sensibiliseren en tegelijkertijd het gesprek aanwakkeren over de positieve effecten van een dagelijkse dosis natuur:

Dit initiatief is nodig, omdat we met de uitdagingen van de zitcultuur worden geconfronteerd. Dagelijks krijgen we heel wat cijfers mee rond de gezondheid van de Belgen: we bewegen te weinig, burn-out cijfers stijgen, obesitas neemt toe, etc. Wetenschappelijk onderzoek toont echter aan dat het bewust opzoeken van natuurelementen de gezondheid ten goede komt. De ‘natuur opzoeken’ hoeft ook niet per se het bos te zijn, dat kan evengoed de stad zijn als je maar oog en oor hebt voor de natuur in je omgeving. En geen enkele fysieke activiteit is zo eenvoudig als wandelen. Ziedaar de kracht van een dagelijkse dosis natuur om ons fysieke, mentale en emotionele welzijn te bevorderen.” zegt Bea De Beuckelaer, CEO bij A.S.Adventure.

Daarom slaat de outdoor retailer voor deze sensibiliseringscampagne de handen in elkaar met een team van vijf gezondheids- en milieu-experten: Prof. dr. Tim Nawrot, Prof. dr. Dirk Avonts, Prof. dr. Lode Godderis, Ing. Nolwenn Lécuyer en dra. Tania Noël. Samen creëerden ze dit wetenschappelijk onderbouwd manifest, dat het bewustzijn over de voordelen van een wandeling in de natuur wenst te vergroten. Tegelijkertijd heeft het ook als doel het welzijn van alle Belgen te verbeteren.

Daarnaast heeft het manifest de ambitie om te inspireren, want een dagelijkse dosis natuur betekent voor iedereen iets anders. Voor de ene is dat een verkwikkende boswandeling, voor de andere dan weer een ommetje in het stadspark. Er bestaat dus niet zoiets als dé juiste manier om je batterijen dagelijks op te laden. De sleutel tot succes? “Die ligt in het nemen van tijd om ons te verbinden met de omgeving en ons bewust te zijn van het contact met de natuur,” zegt Tania Noël, Doctoranda in de sociale- en omgevingspsychologie, ULiège, PsyNCog.

Een dagelijkse dosis natuur: de fysieke en mentale voordelen

Dat een wandeling in de natuur ons goed doet, is niks nieuw. Toch worden de vele gezondheidsvoordelen van zo’n dagelijkse dosis buitenlucht nog steeds onderbelicht. Om die verschillende positieve effecten in kaart te brengen, vroeg A.S.Adventure aan experten en onderzoekers uit verschillende disciplines om vanuit hun eigen expertise de voordelen uiteen te zetten.

Zo blijkt uit onderzoek dat er een direct verband is tussen een wandeling in de natuur en geestelijke gezondheid:

“Een recent overzicht van alle gevoerde studies toont aan dat - in 98% van de onderzoeken - ons mentaal welzijn verbetert. Ook onze fysieke gezondheid en geheugen verbeteren, respectievelijk in 83% en 75% van de studies. Een groene omgeving vermindert dus niet alleen de fysieke risico’s zoals cardiovasculaire aandoeningen; het kan ook stress, depressie en zelfs psychiatrische aandoeningen helpen voorkomen,” aldus milieu-epidemioloog, prof. dr. Tim Nawrot - Hoogleraar, milieu-epidemiologie, Universiteit Hasselt en KU Leuven.

Verder toont het manifest aan dat natuur op werkvloer loont. Wie in een natuurrijke omgeving werkt of tijdens zijn werkdag even gaat wandelen, ziet zijn concentratievermogen verbeteren en angstgevoelens, stressniveau en vermoeidheid verminderen.

Bedrijven die dit omarmen, zorgen niet alleen voor gelukkigere en productievere medewerkers, maar dragen ook bij aan een duurzame en gezonde samenleving,” zegt prof. dr. Lode Godderis - Gewoon hoogleraar KU Leuven en CEO Idewe.

Ook de hoeveelheid open ruimte speelt trouwens een belangrijke rol. Zo is dagelijks je batterijen opladen in de natuur niet alleen cruciaal voor onze gezondheid, maar ook voor onze biodiversiteit en het klimaat:

“98% van de Belgen woont in een stedelijke omgeving. Om het dagelijkse contact van de Belgen met de natuur in de hand te werken, moet de natuur de stad binnenkomen. Steden die in stadsbossen en groene ruimten investeren, dragen bovendien bij aan de biodiversiteit en de kwaliteit van onze leefomgeving.” zegt ingenieur, gids en trainer Japans therapeutisch bosbaden (shinrin yoku), Nolwenn Lécuyer.

Een makkelijke én krachtige dagelijkse gewoonte

Mensen ervan bewust maken dat de natuur zo gunstig is en hen aanmoedigen om eropuit te trekken, maakt onlosmakelijk deel uit van het DNA van A.S.Adventure. Voor de Belgische outdoor retailer ligt daar dan ook net de maatschappelijke relevantie van het manifest en de campagne:

“Toen we hoorden over het groeiende wetenschappelijke bewijs dat natuur ons fysieke, emotionele en mentale welzijn kan bevorderen, zagen we het als onze verantwoordelijkheid om hier - samen met experten en organisaties – de Belg te informeren en inspireren. Zo willen we de bevolking helpen om de natuur in hun levensstijl en dagelijkse routine op te nemen.” zegt Bea De Beuckelaer, CEO bij A.S.Adventure.

Om in zijn opzet te slagen, inspireert A.S.Adventure Belgen via verschillende wegen om hun eigen “Daily Dose of Nature” op te nemen. Dat doet het enerzijds via zijn eigen digitale kanalen en anderzijds op de winkelvloer waar je ook tips en tricks krijgt. Daarnaast zetten bekende Belgen als Leen Dendievel en Adrien Devyver mee hun schouders onder deze campagne als ambassadeurs en geven ze als fervente wandelaars hun liefde voor de natuur mee.

Praktisch

Wil je meer weten over de fysieke en mentale voordelen van een dagelijkse dosis natuur? Lees dan zeker het wetenschappelijk onderbouwd manifest geschreven door vijf gezondheids- en milieu-experten, en onderschreven door verschillende organisaties en relevante experten, via asadventure.com/dailydoseofnature (beschikbaar vanaf 7/04).

”Daily Dose of Nature” van A.S.Adventure heeft ook een motivatieprogramma waar iedereen vanaf 17 april op kan intekenen. Wie zich inschrijft, krijgt 12 weken lang motiverende boodschappen om zo de natuur daadwerkelijk op te nemen in zijn dagelijkse routine en levensstijl.

Greet Anthoni - PR manager

E-mail: greet.anthoni@retailconcepts.be

Eline Vervloet – PR manager

E-mail: eline@mmbsy.com

Gsm : +32 484 18 52 13

Sinds 1995 groeide A.S.Adventure uit tot hét outdoor- en vrijetijdsconcept met meer dan 50 winkels in drie landen. Zijn doel? Klanten inspireren om grenzen te verleggen door hun nieuwsgierigheid te prikkelen. En dat begint al in de winkels, waar het met een ruim assortiment, persoonlijke service én deskundig advies een wereld vol unieke ervaringen creëert. Avontuur is géén bestemming of activiteit. Het is een positieve manier om bewuster met je leven om te gaan, in al z'n aspecten. Van bergwandelaars tot achtertuinkampeerders, van wereldreizigers tot urban explorers: bij A.S.Adventure voelt élk type avonturier zich thuis. Want adventure is everywhere. Met een uitzonderlijk aanbod van outdoor, fashion en activewear tot wintersport, fietsen en badmode heeft A.S.Adventure alles in huis voor buiten(gewone) ervaringen!