Ook een microdosis natuur (zelfs in de stad!) heeft een positieve invloed op mentale en fysieke gezondheid: tips en tricks voor jouw ‘Daily Dose of Nature’

‘Daily Dose of Nature’ manifest: een oproep aan alle Belgen om deze makkelijke én krachtige gewoonte op te nemen in hun dagelijkse routine

• Dagelijks de natuur opzoeken – of het nu een boswandeling is of een wandeling in een naburig park – verbetert algemeen welzijn.
  • Wetenschappelijk onderbouwd manifest geschreven door vijf gezondheids- en milieu-experten belicht de positieve effecten van een dagelijkse portie natuur.
  • Een oproep aan alle Belgen om deze makkelijke én krachtige op te nemen in hun dagelijkse routine en levensstijl.
  • A.S.Adventure biedt een gratis motivatieprogramma aan om daadwerkelijk dagelijks even die wandelschoenen aan te trekken.

Tijd doorbrengen in de natuur is niet enkel goed voor je fysieke, maar ook voor je mentale welzijn. Het zorgt voor positieve emoties, een beter geheugen en concentratievermogen, minder stress. Er zijn ook sociale voordelen: we voelen ons meer verbonden als we buitenshuis zijn. Het mooiste van al is dat onderzoek aantoont dat zelfs een microdosis natuur voordelig is. Tien minuten buiten heeft al effect! En je hoeft ook niet speciaal een weelderig bos of adembenemend landschap op te zoeken. Want de natuur bevindt zich om elke hoek. Daarom lanceerde A.S.Adventure samen met vijf gezondheids- en milieu-experten “Daily Dose of Nature”: een sensibiliseringscampagne die de positieve effecten van een dagelijkse portie natuur belicht. Het doel? Zoveel mogelijk Belgen motiveren tot een dagelijkse dosis natuur. Om de Belgen dat – soms nodige – extra duwtje in de rug te geven heeft A.S.Adventure ook een motivatieprogramma waar iedereen vanaf 17 april op kan intekenen. Wie zich inschrijft, krijgt 12 weken lang tips om zo de natuur daadwerkelijk op te nemen in zijn dagelijkse routine en levensstijl.

Neen tegen de zitcultuur: gezondheidsvoordelen van dagelijkse dosis van natuur

A.S.Adventure, de Belgische outdoor retailer, sloeg voor deze sensibiliseringscampagne de handen in elkaar met een team van vijf gezondheids- en milieu-experten: Prof. dr. Tim Nawrot, Prof. dr. Dirk Avonts, Prof. dr. Lode Godderis, Ing. Nolwenn Lécuyer en dra. Tania Noël. Samen creëerden ze een wetenschappelijk onderbouwd manifest, dat het bewustzijn over de voordelen van een wandeling in de natuur wenst te vergroten.

Met de campagne en het manifest wil A.S.Adventure de Belg sensibiliseren en tegelijkertijd het gesprek aanwakkeren over de positieve effecten van een dagelijkse dosis natuur:

Dit initiatief is nodig, omdat we met de uitdagingen van de zitcultuur worden geconfronteerd. Dagelijks krijgen we heel wat cijfers mee rond de gezondheid van de Belgen: we bewegen te weinig, burn-out cijfers stijgen, obesitas neemt toe, etc. Wetenschappelijk onderzoek toont echter aan dat het bewust opzoeken van natuurelementen de gezondheid ten goede komt. De ‘natuur opzoeken’ hoeft ook niet per se het bos te zijn, dat kan evengoed de stad zijn als je maar oog en oor hebt voor de natuur in je omgeving. En geen enkele fysieke activiteit is zo eenvoudig als wandelen. Ziedaar de kracht van een dagelijkse dosis natuur om ons fysieke, mentale en emotionele welzijn te bevorderen.” zegt Bea De Beuckelaer, CEO bij A.S.Adventure.

Natuurlijk microdosen – ook in de stad

Het gaat dus om meer dan uitsluitend het goed gevoel dat we overhouden na het wandelen. Zo suggereert wetenschappelijk onderzoek steeds vaker dat eropuit trekken in de buitenlucht een gunstig effect heeft op onze mentale en fysieke gezondheid. Om deze positieve effecten te bekomen hoef je ook niet urenlang het bos in te trekken. Onderzoek toont aan dat een kleine dagelijkse dosis of ‘microdosis natuur’ al een positieve invloed kan hebben op je welzijn.

Een dagelijkse dosis natuur - of het nu een lange boswandeling is, of een ontspannen ommetje in een naburig park - het is een makkelijke én krachtige manier om ons algemene welzijn te verbeteren”,vertelt Tania Noël, Doctoranda in de sociale- en omgevingspsychologie, ULiège, PsyNCog, in het manifest.

Een dagelijkse dosis natuur betekent in dat opzicht ook voor iedereen iets anders. Voor de ene is dat een verkwikkende boswandeling, voor de andere dan weer een ommetje in het stadspark. Er bestaat dus niet zoiets als dé juiste manier om je batterijen dagelijks op te laden. De sleutel tot succes?

Die ligt in het nemen van tijd om ons te verbinden met de omgeving en ons bewust te zijn van het contact met de natuur,” zegt Tania Noël, Doctoranda in de sociale- en omgevingspsychologie, ULiège, PsyNCog.

Tips & tricks om erop uit te trekken voor jouw Daily Dose of Nature

Hoewel we ons bewust zijn van de gezondheidsvoordelen, is regelmatig naar buiten soms makkelijker gezegd dan gedaan. A.S.Adventure helpt de Belg daarom graag op weg via het “Daily Dose of Nature” motivatieprogramma. Wie zich inschrijft krijgt vanaf 17 april 12 weken lang wekelijks een verse dosis inspiratie en tips via e-mail.

We geven alvast graag enkele eerste tips & tricks mee:

TIP 1: Zet kleine stapjes

Wandelen kan je perfect een plekje in je dagelijks leven geven zonder dat je het merkt. Parkeer je auto wat verder van je werkplek of eet je boterhammen al wandelend op. Voor wie nooit beweegt, is elke inspanning een verbetering die meteen gezondheidswinst oplevert. Heb hierbij oog en oor voor de natuur om je heen – bijvoorbeeld de vogeltjes die fluiten op de parking – zo neem je die dagelijks dosis natuur binnen.

TIP 2: Zoek een wandelbuddy

Niets zo doeltreffend als een beetje gezonde sociale druk om in beweging te komen. Bovendien is het de ideale gelegenheid om nog eens bij te praten met die ene vriend(in) of collega. De vele gezondheidsvoordelen van het wandelen krijg je er gratis bij.

TIP 3: Heb oog en oor voor de natuur om je heen

Vind je wandelen moeilijk of saai? Integreer het dan in een activiteit die je wél leuk vindt, zoals een museum bezoeken, een dagje shoppen, of een citytrip maken. Liefst met een beetje groen in de omgeving. Wedden dat je zo heel wat kilometers aflegt zonder het te merken?

Praktisch

Wil je meer weten over de fysieke en mentale voordelen van een dagelijkse dosis natuur? Lees dan zeker het wetenschappelijk onderbouwd manifest geschreven door vijf gezondheids- en milieu-experten, en onderschreven door verschillende organisaties en relevante experten, via asadventure.com/dailydoseofnature.

Schrijf je hier in voor het “Daily Dose of Nature” motivatieprogramma. ​
Iedereen kan vanaf 17 april intekenen.

Greet Anthoni - PR manager

E-mail: greet.anthoni@retailconcepts.be

PR Contact MMBSY

Eline Vervloet – PR manager

E-mail: eline@mmbsy.com

Sinds 1995 groeide A.S.Adventure uit tot hét outdoor- en vrijetijdsconcept met meer dan 50 winkels in drie landen. Zijn doel? Klanten inspireren om grenzen te verleggen door hun nieuwsgierigheid te prikkelen. En dat begint al in de winkels, waar het met een ruim assortiment, persoonlijke service én deskundig advies een wereld vol unieke ervaringen creëert. Avontuur is géén bestemming of activiteit. Het is een positieve manier om bewuster met je leven om te gaan, in al z'n aspecten. Van bergwandelaars tot achtertuinkampeerders, van wereldreizigers tot urban explorers: bij A.S.Adventure voelt élk type avonturier zich thuis. Want adventure is everywhere. Met een uitzonderlijk aanbod van outdoor, fashion en activewear tot wintersport, fietsen en badmode heeft A.S.Adventure alles in huis voor buiten(gewone) ervaringen!