Van stapvakanties tot minimalistisch kamperen: ontdek de reistrends voor 2023 volgens A.S.Adventure

De zon breekt eindelijk door en we beginnen voorzichtig te dagdromen van onze volgende lange reis. Volgens een wereldwijde studie van Booking.com, vindt bijna driekwart van de ondervraagden wereldwijd (72%) reizen nog steeds de moeite waard, hoewel we het nieuwe jaar zijn ingegaan met economische onzekerheid. Hoe ziet reizen eruit in 2023? A.S.Adventure inspireert met vijf originele toptips gebaseerd op de nieuwste reistrends. Let’s explore!

1: Meerdaagse stapvakantie in Jordanië

• Trend: off grid reizen, back to basics
  • Beste reisperiode: lente en herfst

A.S.Adventure moedigt klanten aan om zo vaak mogelijk van de buitenlucht te genieten en de mooiste plekjes op aarde te ontdekken. Onlangs gaven enkele A.S.Adventure medewerkers en ambASsadeurs het goede voorbeeld tijdens het Explore Camp, waarin ze het avontuur aangaan en producten testen. Dit keer voerde de reis naar Jordanië, in de volksmond het grootste kleine land ter wereld genoemd.

Jordanië is een plek in het Midden-Oosten die tot de verbeelding spreekt met z’n eeuwenoude geschiedenis, uitgestrekte woestijn, indrukwekkende bergen en enorme canyons. De medewerkers waagden zich aan een spectaculaire deel van The Jordan Trail, een legendarische handelsroute die slingert van Dana naar het adembenemende Petra, een van de zeven moderne wereldwonderen. In 2018 verkoos National Geographic The Jordan Trail tot een van de ‘must do’ wandeltochten in de wereld, en dat is terecht. Na 675 kilometer aan stoffige paadjes en waanzinnige uitzichten, kan je je hike eindigen met een frisse duik in de Rode Zee. Een ideale wandelvakantie voor wie graag de massa ontloopt.

De ambASsadeurs knoopten stevig hun wandelschoenen toe en reisden samen met een ezel en drie gidsen zes dagen lang door de woestijn. Ze volgden het leven van de Bedouin tribe en trokken van de ene Nabeteaanse campspot naar de andere om te overnachten in een tentje. De dagelijkse wandelafstand bedroeg tussen de 11 km en 18 km.

A.S.Adventure medewerkers die mee waren op deze stapvakantie: Jonathan Nachtergaele, Stefaan Haazen, Dana Ravijts en Yahti Riskin

“Ik heb ontdekt dat groepsreizen een hele fijne manier van reizen is. De Jordan Trail was een zalige trektocht in een magisch landschap! De perfecte mix tussen avontuur en cultuur", aldus Jonathan Nachtergaele, assistant store manager A.S.Adventure Knokke.

Wil jij je ook wagen aan de legendarische handelsroute van het Midden-Oosten? Boek hier je avontuur!

Nemo - Cotopaxi - Coleman - Kambukka

2: Verken Route 66 van Portugal

• Trend: detourism
  • Beste reisperiode: tussen april en juni, of tussen augustus en eind oktober

Eén van de grootste reistrends van dit jaar is detourism: weg van de populaire hotspots, op zoek naar onontdekte parels. Ken jij Route 66? Nee, vergis je niet met de ultra-toeristische route in Amerika. Hou je ecologisch voetafdruk klein en zoek het niet te ver. Doorkruis Portugal via de Estrada Nacional 2, in de volksmond de Route 66 van Portugal genoemd.

De weg slingert doorheen het hele land, een unicum in Europa. Tussen Chaves in het noorden en Faro in het zuiden liggen 738 km en prachtige plekjes die amper toeristen trekken. Witte dorpjes, stuwmeren, vergezichten, natuurgebieden en watervallen,… Kortom, de ultieme roadtrip met een zuinige camper, motor of zelfs met de fiets! Lang leve slow tourism.

Ayacucho - Patagonia - Barebones Living - Helinox

3: Hike in de Albanese Alpen

• Trend: off-grid reizen
  • Beste reisperiode: mid juni tot mid september

Wondermooie natuur en unieke wandeltochten, die vind je in het authentieke Albanië. De bergen reiken daar bijna tot in de zee. Eén van de reistrends van 2023 is off-grid reizen, en daar zijn de Alpen in Noord-Oost Albanië, grenzend aan Kosovo en Montenegro, helemaal geschikt voor.

Dit jaar willen we even loskoppelen en de technologie achter ons laten. Vliegtuigstand en hiking boots: AAN. Kampeer op het strand van het schiereiland Karaburun of wandel over herderspaden door het hooggebergte.

“Misschien is dat wel onder impuls van de bewustwording rond onze ecologische afdruk, maar wandelvakanties vallen wel erg in de smaak”, zegt Jeroen Vincken, woordvoerder van Joker Reizen. "Reizigers – vaak sportieve gezinnen – kiezen voor stevige wandeltochten van hotel tot hotel of van hut tot hut.”

Steeds meer reizigers wereldwijd verlangen naar een echte back-to-basics ervaring en willen hun overlevingsvaardigheden op punt zetten (58%). Hou jij van een avontuurlijke uitdaging? Waag je dan aan The Balkan Trail, een lus van 192 km die langs drie landen vol afgelegen dorpjes loopt. De tocht duurt zo’n tien dagen. Je lef wordt onderweg beloond door de Albanese gastvrijheid in de guesthouses.

Passenger Clothing - Polar - Patagonia - The North Face

4: Fiets tussen Champagne en Bourgogne

• Trend: het corona-effect, rust opzoeken
  • Beste reisperiode: vanaf mei, zodat je de druiven nog ziet groeien, t.e.m. de oogsttijd in september

Frankrijk is een fietsland, dat weet iedereen. Maar ken jij de nieuwe route langs het historische Canal al? Dit fietsparadijs voor fervente trappers loopt van Champagne tot Bourgogne (230 km) en is een must-do in 2023. Heerlijk duurzaam én goed voor je conditie.

Kamperen en buitensport blijven een magische combinatie, die je extra vrijheid geeft. “Ik ga op fietsvakantie en ik neem mee…” Zo weinig mogelijk, natuurlijk! Pak dit jaar een lichtgewicht tent, hangmat of tarp, en ga voor minimalistisch kamperen. Je fietsbenen zullen je dankbaar zijn. Bikepacken en wegwezen

Bonus: in zowel Champagne als Bourgogne vind je fietsroutes én wijngaarden in overvloed. Fiets dit jaar in la douce France!

AGU - Ale - Jack Wolfskin - Giro

5: Ontdek duurzaam Dresden

• Trend: openstaan voor het onbekende
  • Beste reisperiode: mei tot mid september

Maak plaats, Berlijn, want hier komt de nieuwste hotspot om heerlijk in te citytrippen: duurzaam Dresden. In 2023 gooien reizigers het over een andere boeg. Bijna driekwart (73%) wil graag een reiservaring buiten hun comfortzone, om o.a. minder bekende steden te bezoeken en verborgen pareltjes te ontdekken.

Tijdens de pandemie zochten we oorden dichterbij huis, waardoor de reisbureaus hun aanbod moesten aanpassen. “Ons reisassortiment veranderde compleet”, aldus is Frank Bosteels, woordvoerder van reisorganisatie Connections. “Mensen wilden even alles achter zich laten en naar nieuwe, minder platgetreden bestemmingen – het liefst niet te ver – om de rust op te zoeken.” En dat is in 2023 niet anders.

In de barokke Altstadt van Dresden worden pleinen klimaatbestendig en rolstoelvriendelijk heraangelegd. In de Neustadt duik je in het uitgaansleven, en struin je door vintagewinkels en dorpse hoekcafés. Elke (sub)cultuur krijgt hier ademruimte. Smul van een overheerlijke picknick aan de groene oever van de Elbe en slurp van een glaasje in de biertuin, voor je met de fiets op tocht vertrekt langs de Elberadweg (1.270 km).

Picknico - 2x Vaude - Adidas

Voel je je geïnspireerd om er zelf op uit te trekken? Ontdek hier alle 25 actuele reistrends en buitengewone vakantieplannen van A.S.Adventure! Wie weet schuilt jouw volgende onvergetelijke reisbestemming in het lijstje.

​Greet Anthoni – PR manager
​Mail: greet.anthoni@retailconcepts.be​